• Anni Kainulainen

Viisi Rutiinia, Jotka Sinunkin Kannattaa Omaksua

Updated: May 8, 2018



Tässä kirjoituksessa kerron viisi lempirutiiniani, joilla saat helposti lisättyä energistä oloa ja sitä kautta saavutat virkeämmän, onnellisemman arjen. Toivon että otat nämä rutiinit osaksi omaa elämääsi.


Miksi minulla pitäisi olla rutiineja?


Mielikuva rutiineista ja rituaaleista viittaa usein yksitoikkoisuuteen ja tylsään elämään. Väite ei voisi olla kauempana totuudesta, sillä itse asiassa rutiinit auttavat vapauttamaan luovuutta ja energiaa! Arkisten toimien rutiininomainen tekeminen säästää aikaa, ja näin aikaa vapautuu kaikelle muulle hyödylliselle ja mielenkiintoiselle. Tutkimusten mukaan esimerkiksi luovat ihmiset suorittavat rutiineja päivittäin.


Rutiinit helpottavat elämänhallintaa, sillä jos joutuisit pohtimaan jokaista tekemistäsi perinpohjaisesti, elämä muuttuisi helposti kaoottiseksi ja epävarmaksi. Rutiinit voivat myös olla joko hyviä tai huonoja. Huonoista rutiineista kannattaa tietysti pyrkiä eroon välittömästi, ja hyviä rutiineja kannattaa ottaa lisää osaksi päivää.


Arkisten toimien rutiininomainen tekeminen säästää aikaa, ja näin aikaa vapautuu kaikelle muulle hyödylliselle ja mielenkiintoiselle. Tutkimusten mukaan esimerkiksi luovat ihmiset suorittavat rutiineja päivittäin.


Huonot rutiinit tunnistat siitä, että huomaat niiden pikemminkin vähentävän voimavarojasi, kuin lisäävän niitä. Hyvien rutiinien ansiosta olet taas energisempi ja aikaansaavampi ja tunnet itsesi onnellisemmaksi, vaikka mikään elämässäsi ei sinänsä olisikaan muuttunut.


Rutiinit helpottavat elämänhallintaa, sillä jos joutuisit pohtimaan jokaista tekemistäsi perinpohjaisesti, elämä muuttuisi helposti kaoottiseksi ja epävarmaksi.

Hyviä rutiineja voi esimerkiksi olla liikunta, aikaisin nukkumaan meneminen, hengitysharjoitukset, meditointi, kävely, venyttely tai kivan viestin lähettäminen ystävälle. Nämä kaikki lisäävät voimavarojasi ja tunnet niiden ansiosta itsesi pirteämmäksi niin henkisesti kuin fyysisestikin.


Tässä kirjotuksessa seuravaksi kerron viisi parasta rutiinia, jotka lisäävät välittömästi energiaasi, voimavarojasi ja parantavat minäkuvaasi. Suoritan itse näitä rutiineja yleensä aamuisin, ja kerron ne siitä näkökulmasta, jonka olen itse todennut toimivimmaksi. Jos koet, että jokin toinen vuorokaudenaika on sinulle parempi, niin ilman muuta voit suorittaa näitä rutiineja myös esimerkiksi päivällä tai illalla.



Viisi parasta rutiinia, joilla saat energiaa ja onnellisuutta elämääsi:


1. Urheile


Liikkuminen, edes jossain muodossa, on ihmisen elinehto. Ihmiskeho on luotu liikkumaan, ja lihakset ovat meillä sitä varten, että käytämme niitä. Nykyihmisen elämä on monin tavoin passiivisempaa kuin koskaan ennen – useimmat meistä tekevät töitä istuen, ja monet asiat, jotka ennen on pitänyt tehdä lihasvoimaa käyttäen, hoituvat koneiden ja laitteiden avulla.

Fyysistä työtä vaativat ammatit ovat yhä harvinaisempia sitä mukaa kun istumatyöt lisääntyvät, ja yhä harvemmin meidän tarvitsee käyttää lihaksiamme arkisissa askareissa sen kummemmin. Siksi on ERITTÄIN tärkeää lisätä liikuntaa vapaa-ajalla.





Treenaaminen ja liikkuminen aamuisin vauhdittaa aineenvaihduntaa, joten suosittelen sitomaan lenkkarit jalkaan ensi töiksesi jo heti aamusta ja pinkaisemaan esimerkiksi juoksulenkille tai salille.



Treenaaminen on vahva perusta kaikille muille rutiineille ja tutkimukset osoittavat, että urheilu, ja sen tuoma onnistumisen fiilis lisää tahdonvoimaa myös muilla elämän osa-alueilla: esimerkiksi keskittymiskykysi paranee, pystyt tekemään parempia valintoja ruokakaupassa ja hallitset paremmin negatiivisia tunteita. Mikään taas ei ole parempi tapa aloittaa päivä, kuin vahvistamalla tahdonvoimaa.



Liikunta lisää kokonaisvaltaisesti hyvinvointia koko päivään, sillä olet tehokkaampi ja onnellisempi työpäivän aikana, kun olet liikuttanut kehoasi aamulla.


Liikunnan ei tarvitse olla edes pitkäkestoista. Tiesitkö, että tutkimusten mukaan liikunnan 20 ensimmäistä minuuttia tuovat suurimmat onnellisuutta ja terveyttä lisäävät hyödyt? Eikö olekin mahtavaa?



2. Juo vettä


Vesi on ihmiselle elintärkeä elementti. Ihmiskehosta 70 % on vettä, ja 7-8 tunnin nukkumisen jälkeen kehossa on luonnostaan nestehukka. Nesteytyksestä huolehtiminen pitkin päivää on todella tärkeää, mutta erityisesti tyhjään vatsaan juodulla vedellä on monia loistavia terveysvaikutuksia.



Veden juonti ensimmäisenä aamulla voi parantaa aineenvaihduntaa jopa 24 %, mikä parantaa muun muassa ruoansulatusta. Veden juonti näin ollen tukee painonpudotuksessa.

Veden juonti tyhjään vatsaan lievittää myös närästysoireita ja ruoansulatushäiriöitä. Tutkimuksissa on lisäksi havaittu, että puoli litraa vettä tyhjään vatsaan parantaa pintaverenkiertoa, mikä näkyy kauniina ihona. Aamuinen vedenjuonti parantaa myös hiusten kuntoa.


Veden juonti ensimmäisenä aamulla voi parantaa aineenvaihduntaa jopa 24 %, mikä parantaa muun muassa ruoansulatusta.


Veden juonti lisäksi ehkäisee virtsavaivoja ja munuaiskivien syntymistä, sekä tasapainottaa kehon immuunijärjestelmää, joka taas auttaa parantamaan vastustuskykyä.


Ennen kuin keität kupin tai kaksi kahvia itsellesi, juo vähintään puoli litraa vettä. Aamukahvi, niin ihana herättäjä kuin se onkin, poistaa nestettä kehostasi, joten se pahentaa kehosi nestehukkaa entisestään. Vakuutan, että aamukahvisi maistuu vieläkin paremmalle kunnon nesteytyksen jälkeen.



3. Suunnittele päiväsi


Jos haluat olla aikaansaavampi (uskon, että ihan varmasti haluat), suosittelen lämpimästi suunnittelemaan päiväsi järjestelmällisesti joka aamu. Toki voit tehdä sen myös edellisiltana!


Jos ajatus päivän toimintojen suunnittelusta tuntuu vaivalloiselta, niin ajattele aisaa näin: jos käytät ainoastaan yhden prosentin päivästäsi lopun 99 prosentin suunnitteluun, tarkoittaa se sitä, että käytät suunnitteluun 15 minuuttia. Ja sinun ei tarvitse tehdä edes sitä, sillä yleensä viisi minuuttia riittää aivan hyvin. Tämä tarkoittaa, että vain 0,33 prosenttia päivästäsi riittää! Kuulostaa pieneltä uhraukselta, vai mitä?



Kuva: Unsplash.com


Päivässä on rajattu määrä tunteja, joten asioita täytyy osata priorisoida. Päätä tehdä ensin tärkeimmät asiat ja määritä etukäteen aika, jonka haluat niihin kuluttaa. Suorita vasta sitten vähemmän tärkeät asiat ja määritä aikaraja myös niille.


Päivässä on rajattu määrä tunteja, joten asioita täytyy osata priorisoida. Päätä tehdä ensin tärkeimmät asiat ja määritä etukäteen aika, jonka haluat niihin kuluttaa.

Kysy itseltäsi: ”Mitä minun on tehtävä saavuttaakseni haluamani tulokset?” Pareton periaatteen mukaan missä tahansa ilmiössä 80 % tuloksista on seurausta 20 %:sta syistä. Mieti, mitä sinun on tehtävä, jotta saavutat parhaat mahdolliset tulokset.



4. Lausu itsellesi positiivisia asioita


Tämä rutiini on voimakas ja se parantaa tehokkaasti minäkuvaasi sekä uskoa itseesi ja omiin kykyihisi. Kun lausut ääneen asioita, joita haluat saavuttaa, tuot ne samalla todeksi ja alat uskomaan niihin.


Lainatakseni Buddhaa: ”Tulet siksi, mitä ajattelet.” Ajatuksen voima on äärettömän voimakas ja tehokas eikä sitä sovi aliarvioida. Jos sanot itsellesi joka aamu: ”Minun on mahdollista tehdä ja olla mitä tahansa”, teet tästä lauseesta itsellesi totta.



Mieti asiaa hetki tältä kannalta: Jokainen keksintö, innovaatio ja kehitys tässä maailmassa on saanut alkunsa yhden ihmisen ajatuksesta. Katso ympärillesi: Kaikki mitä näet, on jonkun ihmisen ajatuksen tulosta. Meillä ei olisi televisioita, autoja, kännyköitä tai vaikka hehkulamppuja ilman ajatuksia. Ajatuksen voima saa meidät tekemään asioita ja tekemään unelmistamme totta!


Sinun ei toki tarvitse tehdä mullistavia keksintöjä ollaksesi onnellinen, mutta muista että ajatukset ovat niitä, jotka ohjaavat tekojasi läpi elämän, joten harjoittele ajattelemaan oikein. Mielesi on linnasi, ja voit päättää täysin mitä ajatuksia valitset ajatella. Jos sanot itsellesi: ”aion laihduttaa 10 kiloa”, ”aion menestyä valitsemallani alalla”, ”rakastan elämääni” tai ”olen kiitollinen siitä mitä minulla on” teet tästä lauseesta itsellesi totta! Alat automaattisesti ajattelemaan myönteisemmin ja toimimaan tavoitteidesi mukaisesti.


Lainatakseni Buddhaa: ”Tulet siksi, mitä ajattelet.” Ajatuksen voima on äärettömän voimakas ja tehokas eikä sitä sovi aliarvioida. Jos sanot itsellesi joka aamu: ”Minun on mahdollista tehdä ja olla mitä tahansa”, teet tästä lauseesta itsellesi totta.


Kun sanot itsellesi positiivisia asioita joka aamu, itsetuntosi ja tuottavuutesi paranee, saat enemmän aikaiseksi etkä ota negatiivisia asioita enää niin henkilökohtaisesti. Tämä rutiini on yksi parhaista, joita voit aamulla tehdä.



5. Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa


Kiitollisuus ja kiitollisuuden tunteminen on yksi tärkeimmistä rituaaleista, joita voit aamulla tehdä, sillä kiitollisuus on avain onnelliseen elämään. Jos et tunne kiitollisuutta siitä, mitä sinulla on, kuinka voit myöhemminkään olla kiitollinen asioista joita saavutat?


Meillä on tapana ajatella: ”Sitten olen onnellinen, kun olen saanut x määrän rahaa”, ”sitten olen onnellinen, kun olen x kiloa hoikempi”, ”sitten olen onnellinen, kun minulla on hieno auto/talo”, ”sitten olen onnellinen, kun löydän itselleni upean kumppanin”. Sitten kun saavutamme nämä asiat, alamme haaveilla jostain muusta. Kun opit olemaan aidosti kiitollinen, et ota asioita niin henkilökohtaisesti ja opit olemaan onnellinen juuri tässä hetkessä.



Pysähdy hetkeksi ajattelemaan: ”Mistä olen kiitollinen juuri nyt?”


Keksitkö jotain? Se voi olla ihan mitä tahansa. Lämmin koti jossa asut, puoliso, jonka vierestä saat herätä joka aamu, kaunis auringonpaiste ulkona, ystävä joka kutsuu sinut kahville… Lista on loputon, sillä jos sinulla on laite, jolla luet tätä tekstiä juuri nyt, olen ihan varma, että sinulla on lukematon määrä asioita elämässäsi, joista voit olla kiitollinen.


Kiitollisuuden avulla voit helpommin kokea rakkautta, iloa ja tyytyväisyyttä. Kun keskityt hyvään, enemmän hyvää myös saavutat - se toimii kuin magneetti!

On tutkittu, että kiitollisuuden osoittaminen on yksi helpoimmista keinoista tuottaa itselleen onnellisuuden tunnetta. Kiitollisuus on ihmeellinen taikatyökalu, joka parhaimmillaan nostaa sinut korkeisiin ulottuvuuksiin, ja onkin äärimmäisen tärkeää aloittaa joka aamu olemalla kosketuksessa tähän ulottuvuuteen. Kiitollisuuden avulla voit helpommin kokea rakkautta, iloa ja tyytyväisyyttä. Kun keskityt hyvään, enemmän hyvää myös saavutat - se toimii kuin magneetti!



Kirjoita joka aamu kolme asiaa, josta olet kiitollinen. Käytä mielummin kynää ja paperia kuin esimerkiksi tietokonetta tai kännykkää. Muista, että sinun pitää myös TUNTEA KIITOLLISUUTTA. Ei riitä, että vain kirjoitat asioita ylös, vaan sinun pitää myös päästä kiinni kiitollisuuden tunteeseen.


Tee kiitollisuusharjoitus joka aamu, ja saavutat helpommin onnellisuutta ja rakkautta elämääsi.




Siinä se! Näiden kikkojen avulla saan itse valtavasti energiaa ja onnellisuutta elämääni ja toivon, että nappaat näistä rutiineista edes jonkun joka päivä käyttöön. Mieluiten toki ota ne kaikki, sillä mikä parasta - näiden KAIKKIEN rutiinien suorittamiseen sinulta menee vain puoli tuntia-tunti päivässä. Kokeilun arvoista, vai mitä?



Energisin terkuin,


Anni



© 2020 by Anni Kainulainen.

Lataa tästä Beauty by Annin tietosuojaseloste.

  • Grey YouTube Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon