• Anni Kainulainen

Meditoimalla Onnelliseksi: 7 Käytännönläheistä Vinkkiä Meditointiin (VIDEO)



Meditointi & mindfulness


Luitko jo ensimmäisen postaukseni koskien meditointia ja minfulnessia? Jos et lukenut vielä edellistä osaa meditoinnin lyömättömistä terveyshyödyistä, voit lukea sen täältä.


Joskus meditoinnin aloittaminen koetaan vaikeaksi, sillä nykyihmisen hektinen ja kiireinen elämäntyyli on niin täydellinen vastakohta meditoinnin päätavoitteelle - tietoisen läsnäolon saavuttamiselle ja mielen tyhjentämiselle.


Tiesithän, että esimerkiksi ajatusten harhailu ei todellakaan tarkoita epäonnistunutta meditointia? Ei ole olemassa ehdotonta oikeaa tai väärää tapaa meditoida ja jokainen suorittaa mindfulnessia omalla tavallaan.


Jotta kuitenkin saisit parhaat vaikutukset mindulnessista irti, tein juuri sinua varten alla olevan videon, jossa kerron seitsemän helppoa vinkkiä meditointiin. Vinkit auttavat sinua pääsemään alkuun ja huomaat että meditointi on paljon helpompaa kuin luulitkaan!



Katso alla oleva video (klikkaamalla tästä voit myös katsoa sen YouTubessa) tai lue nopeat vinkit videon alta:




Lue meditoinnin hyödyistä aiemmasta blogipostauksestani.



7 käytännönläheistä vinkkiä meditointiin:


1. Ota mukava asento. Lootusasento ja tikkusuora selkä eivät ole välttämätön osa meditointia.


2. Etsi rauhallinen paikka, sillä meditointi on aina vaikeampaa kun ympärillä on meteliä.


3. Keskity hengittämiseen. Hengityksen pitäisi olla mukavaa ja sujuvaa, ja kokeile, saatko uloshengityksen kestämään vähän pidempään kuin sisäänhengityksen.


4. Jos ajatukset tulevat sinnikkäästi päähäsi, anna niiden olla. Tee "tienvarsi" mielikuvaharjoitus: Kuvittele, että istut vilkasliikenteisen tien varrella ja katselet ohi ajavia autoja. Autot siis symboloivat ajatuksia. Jos takerrut ajatuksiin, eli ”lähdet jahtaamaan autoja”, istahda takaisin tien reunaan ja jatka ”autojen” katselua. Ajatukset saavat tulla ja mennä, ja sinä vain huomaat ne, mutta et takerru niihin.


5. Toinen mielikuvaharjoite on visualisoida ajatukset ajatuskupliksi pään päälle. Aina kun ajatus ilmaantuu, kuvittele että sinulla on neula tai ohut tikku, jolla poksautat kuplan rikki. Ongelma on poistunut! Ajatukset eivät haittaa meditointia, ja muista, että ajatukset ovat osa ihmisyyttä. Sinun täytyy vain poksauttaa ajatukset pois mielestäsi.


6. Skannaa kehosi pois jännityksestä. Visualisoi ja kuvittele jokainen kehon osasi yksitellen niin, että keskityt kaikella tietoisuudellasi rentouttamaan juuri sen kehon osan jota kulloinkin ajattelet. "Skannaa" kehosi päästä varpaisiin ja rentouta näin jokainen sopukka kehostasi.


7. Aisti ympäristösi. Kuuntele, kuuletko ehkä jotain ääniä ympäristöstäsi, tai haistatko hajuja. Maistatko ehkä jopa suussasi jonkun maun? Tunne myös kehosi pain alustaa vasten ja tunnustele millainen fiilis kehossasi on sillä hetkellä. Havaitse kaikki tuntemuksesi, mutta älä takerru niihin, vaan huomaa ne hetken aikaa, ja keskitä sitten mielesi takaisin hengittämiseen.





Nämä vinkit auttoivat itseäni todella paljon meditoinnin aloittamisessa. Jos olet vasta-alkaja mindfulnessissa, kuten minäkin olin, uskon, että saat näistä vinkeistä paljon apua meditoinnin aloittamiseen.


Jos tämä postaus inspiroi sinua, jaa se omassa Facebookissasi ja käy painamassa peukkua YouTubessa sekä seuraa kanavaani, niin saat ilmoituksen uusista videoista.


Upeaa viikkoa just sulle. <3


- Anni


© 2020 by Anni Kainulainen.

Lataa tästä Beauty by Annin tietosuojaseloste.

  • Grey YouTube Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon