• Anni Kainulainen

Mindfulness On Matka Mielen Sisäiseen Rauhaan: Meditoimalla Onnelliseksi

Updated: May 8, 2018



Olisiko ihanaa, jos saisit vähennettyä stressiä? Tai pystyisit keskittymään paremmin? Tai saisit enemmän asioita aikaiseksi? Kerron tässä blogikirjoituksessa, kuinka se onnistuu! Ensin pohjustan hiukan aihetta:


Teen päivätyökseni kaikenlaista kauneuteen ja hyvinvointiin liittyvää, mutta iso osa työpäivistäni kuluu omassa kauneushoitolassani ripsienpidennyksiä tehdessä. Ne, joilla on joskus ollut ripsienpidennykset, tietävät että niiden laitto vaatii asiakkaalta toisinaan pitkää pinnaa: Ripsienpidennyksien ensimmäiseen laittoon menee jopa kaksi ja puoli tuntia, ja koko tämän ajan asiakas makaa selällään silmät kiinni. Siis jopa kaksi ja puoli tuntia paikallaan ja silmät kiinni!


Useimpia jännittää ensimmäisellä kerralla. Onhan se aika jännää maata silmät kiinni vieraan ihmisen välittömässä läheisyydessä ja koittaa pysyä mahdollisimman paikoillaan. Edes asentoa ei oikein voi vaihtaa välillä ja kun silmiä ei voi pitää auki, ei aikakauslehtien tai puhelimen selailu onnistu samalla.


Ensin rentoutuminen on useimmille hiukan vaikeaa, mutta sitten kun ripsiä on käynyt ottamassa muutaman kerran, rentoutumisesta tuleekin yllättäen aika helppoa. Jopa niin helppoa, että monet nukahtavat joka kerta.


Niin monet kerrat asiakkaan siinä torkkuessa olen miettinyt, että onpa aika ihanaa kun upeiden ripsien lisäksi asiakas saa rentouttavan tunnin mittaisen lepohetken arjen keskellä. Moni oikeasti kaipaa tällaista pientä paussia - omaa aikaa itselleen, jonka aikana ei voi käydä edes selaamassa Facebookia.





Vuosien ripsienteon aikana olen todennut niin monen asiakkaani kanssa, että jokainen tarvitsisi tällaisen pakollisen pienen lepohetken itselleen säännöllisesti. Käydessään makuulle hoitopedille moni asiakas huokaisee helpotuksesta ja kertoo odottaneensa ripsihuoltoa koko päivän. "Päivä oli ihan kamalan kiireinen! Niin ihanaa päästä tänne rentoutumaan!"


Okei, luit varmaankin postauksen otsikon ja odotit pääseväsi lukemaan postausta meditoinnista, ja nyt mietit kuumeisesti, että miten ripsienpidennykset liittyy meditointiin. No, osittain sain idean tähän postaukseen juuri ripsienpidennyksistä. Ripsienpidennysten ottaminen kun on parhaimmillaan kuin rentouttava meditointituokio.


"Päivä oli ihan kamalan kiireinen! Niin ihanaa päästä tänne rentoutumaan!"

Meditointi ja mindfulness on yksinkertaisimmillaan rentoutumista ja omaan hengitykseen keskittymistä. Esimerkiksi niinkin "turhamainen" juttu ripsienpidennysten ottaminen voi olla erittäin mainio tapa ottaa aikaa itselleen säännöllisesti, koska monille on yllättävän vaikeaa vain olla silmät kiinni tekemättä mitään. Näin se hoituu helposti, vaikka sitten ulkonäöstä huolehtimisen varjolla. Mutta voisiko tätä aikaa ottaa itselleen ihan tarkoituksellakin?



Meditoimalla mielen sisäiseen rauhaan


Pyrin itse meditoimaan joka päivä, ja aloitan yleensä aamuni siten, että kun olen juonut vesilasillisen ja käynyt pienellä lenkillä, vietän kymmenen minuuttia vain istuen ja keskittyen omaan hengittämiseen. Toisin sanoen siis meditoin. Aina en ehdi tekemään lenkkiä tai harrastamaan muuta liikuntaa, mutta meditointia en jätä välistä lähes koskaan.


Meditaatiotuokion jälkeen mieli on kirkas ja tyyni, ajatukset ovat selkeämmät ja fiilis on yksinkertaisesti todella hyvä. Päivä lähtee hyvin käyntiin ja koko loppupäivän tunnen olevani tehokkaampi ja saan asioita paremmin aikaiseksi. Ajatella, että kymmenen minuuttia aamuisin voi vaikuttaa ratkaisevasti siihen, miten koko loppupäivä sujuu.





Kiireinen, stressaava ja hektinen elämäntyylimme johtaa siihen, että yhä useampi huomaa kaipaavansa pientä hiljentymistä silloin tällöin. Mieti hetki: Milloin sinä olet viimeksi ottanut aikaa itsellesi ja ollut pienen hentken ihan vaan tekemättä mitään? Usein sohvalla istuskellessa avaamme television tai otamme kännykän käteen. Joku lukee kirjaa ja toinen sanomalehteä. Oli miten oli, harvoin otamme tarpeeksi aikaa itsellemme niin, ettemme tee mitään. Aivot raksuttavat koko ajan, myös silloin kun teemme jotain itsellemme mieluisaa, kuten selailemme somea tai katselemme televisiota.


Nykyihmisen arki on useimmiten informaation täyttämää: Joka paikasta luemme uutisia, kavereiden somepäivityksiä tai prosessoimme jotain muuta tietoa. On upeaa, että nykyteknologia mahdollistaa tiedon saannin parilla napin painalluksella, mutta ongelmia syntyy helposti, jos emme osaa hallita informaatiotulvaa oikein. Aivot tarvitsevat lepohetkensä silloin tällöin, ja erityisen tärkeää on osata erottaa "mielen työ- ja vapaa-aika" toisistaan. Kehomme tarvitsee lepoa säännöllisesti, joten miksei myös mielemme?



Miksi kannattaa meditoida?


Meditointi tyynnyttää mielen, vähentää ajatusten harhailua ja auttaa keskittymään. Tutkimusten mukaan meditointi parhaimmillaan ehkäisee ja parantaa masennusta, lisää onnellisuutta ja myönteisiä tunteita sekä parantaa vastustuskykyä.


Fitness ja kehon hyvinvointi on monelle nykyään tuttua kauraa, ja kehonhuolto on tullut monelle säännölliseksi tavaksi pitää huolta itsestään. Lihakset tarvitsevat treeniä ja harjoittelua säännöllisesti, mutta ihan samalla tavalla treeniä tarvitsee myös mieli. Ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi edellyttää tasapainoa fyysisen ja henkisen hyvinvoinnin välillä, ja meditointi on oivallinen apu henkisen hyvinvoinnin parantamisessa.





Meditaatio- ja mindfulnessharjoituksilla pyritään hiljentämään ajatusten ja tunteiden sekamelska ja taustalla jatkuvasti läsnäoleva hälinä. Meditaatiossa tehdään matka itseen ja kohti henkistä minää. Meditaatiossa pyritään olemaan läsnä hetkessä ja hiljentämään ulkopuoliset ärsykkeet ja päässä vilisevät ajatukset.


Lihakset tarvitsevat treeniä ja harjoittelua säännöllisesti, mutta ihan samalla tavalla treeniä tarvitsee myös mieli.

Meditointi on omiaan vähentämään myös tehokkaasti stressiä, tuota valitettavan yleistä kansantautiamme. Stressillä on lukuisia vaikutuksia terveyteen; se muun muassa vaikuttaa sydän- ja verenkiertoelimistön säätelyyn, aivojen muistikeskukseen ja sokeriaineenvaihduntaan. Lisäksi suoliston bakteerimassa reagoi herkästi stressiin, mikä johtaa suoliston mikrobikoostumuksen muuttumiseen. Tämä taas aiheuttaa immuunijärjestelmän heikentymistä.


Lääketieteen Nobelilla palkittu Elizabeth Blackburn on myös osoittanut stressin vaikutuksen telomeereihin, kromosomin osiin, mikä taas lisää tulehdusta ja ikääntymiseen liittyviä sairauksia.


Meditonti on ilmainen ja helppo tapa vähentää stressiä ja lisätä onnellisuutta ja tyytyväisyyttä.



Miten meditoidaan?


Moni edelleen yhdistää meditaation uskontoon tai siihen kiusalliseen tunteeseen, joka syntyy kun joogaohjaaja pyytää salillista lootusasentoisia joogatuntilaisia hymisemään hassun kuuloista mantraa yhteen ääneen.


Meditaation ei tarvitse tarkoittaa kumpaakaan näistä. Meditaatio on itse asiassa 5000-6000 vuotta vanha perinne, ja uskonnon ei tarvitse liittyä siihen mitenkään. Mantrojen ei tarvitse olla osa meditaatiota eikä lootusasennossakaan ole pakko olla, jos ei halua. Saat valita itsellesi sopivimman asennon ja tavan meditoida.





Mindfulness on kehitetty, jotta itämainen ikiaikainen traditio tuotaisiin sopivammaksi länimaalaiseen kulttuuriin. Meditointi yksinkertaisimmillaan onkin rauhoittumista omaan itseen ja omaan hengitykseen ja läsnäoloon syventymistä. Meditoinnissa asennollasi ei ole väliä, eikä edes sillä, osaatko keskittää ajatuksesi koko meditaation ajan. Meditoinnin ei tarvitse kestää monta tuntia putkeen, vaan kymmenen minuuttia päivässä riittää vallan mainiosti.


Mantrojen ei tarvitse olla osa meditaatiota eikä lootusasennossakaan ole pakko olla, jos ei halua.

Yksinkertaiseen mindfullnessharjoitukseen tarvitset vain mukavan asennon, hiljaisen ympäristön ja noin kymmenen minuuttia aikaa. Ei kuulosta hankalalta toteuttaa, vai mitä? Sitä se ei todellakaan ole.


Tässä helppo ohje meditaatioharjoitukseen:


  1. Aseta puhelin tai herätyskello hälyttämään kymmenen minuutin päästä.

  2. Ota mukava asento ja ota muutama oikein syvä hengitys niin, että hengität nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Pyri siihen, että uloshengityksesi olisi vähän pidempi kuin sisäänhengityksesi.

  3. Sulje silmäsi ja anna hengityksen palautua normaaliin rytmiin.

  4. Tarkkaile hetki hengityksesi rytmiä. Kuvittele, kuinka ilma virtaa keuhkoihin ja niistä pois. Anna hengityksen olla vaivatonta, kulkemassa omaan rytmiinsä.

  5. Voit myös kuulostella kehoasi. Tunne kehosi paino tuolia vasten, tiedosta jokainen osa kehostasi ja pyri rentouttamaan joka sopukka vartalostasi. Sinulla on miellyttävä olla.

  6. Jos päähäsi tulee ajatuksia, älä välitä, vaan anna ajatusten tulla ja mennä. Ei ole virhe päästää ajatuksia harhailemaan. Heti kun huomaat ajatusten laukkaavan, keskitä lempeästi mielesi takaisin hengitykseesi.

  7. Jatka tätä kunnes kello hälyttää.


Onneksi olkoon, teit juuri aidon mindfulnessharjoituksen!



Onnelliseksi kymmenellä minuutilla päivässä


Meditoinnin hyödyt ovat totta kai parhaimmillaan kun meditaatiota jatketaan säännöllisesti joka päivä useamman viikon ajan. Esimerkiksi muistin ja keskittymiskyvyn paraneminen ovat seurausta säännöllisestä meditoinnista. Muista, että vain kymmenen minuuttia päivittäin riittää! Voin myös aloittaa pienemminkin, esimerkiksi kolmella tai viidellä minuutilla, jos haluat.


Meditointi, kuten muutkin uudet tavat ja tottumukset, tarvitsevat muutaman viikon tullakseen säännölliseksi, automaattiseksi tavaksi. Jotkut tutkimukset esittävät, että uutta tapaa olisi jatkettava ainakin kolme viikkoa, ennen kuin siitä tulee vakiintunut osa elämää.


Joskus meditaation harjoittaminen voi olla aluksi yllättävä vaikeaa. Ajatukset harhailevat, hengitys tuntuu pinnalliselta, koko touhu tuntuu hassulta. Älä välitä, sillä säännöllisellä treenaamisella kuka vain voi oppia mestarimeditoijaksi.


Aloita sillä, että opit hengittämään oikein, sillä oikeanlainen hengittäminen on kaiken a ja o. Ota päivittäin pieniä, minuutin mittaisia hetkiä, jolloin keskityt hengittämään perusteellisesti, mutta pakottamatta. Pian huomaat, että oikeanlainen hengitystekniikka sujuu sinulta ihan luonnostaan.


Ota päivittäin pieniä, minuutin mittaisia hetkiä, jolloin keskityt hengittämään perusteellisesti.

Jos haluat saavuttaa sisäistä rauhaa ja lievittää stressiä, oppia keskittämään päässä vilisevät ajatukset, parantaa muistia ja keskittymiskykyä sekä tuntea enemmän onnellisuutta, suosittelen kokeilemaan meditointia.


Mindfulness-kursseja järjestetään ainakin isoimmmilla paikkakunnilla, mutta kuten todettu, meditointi onnistuu mainiosti ominkin avuin. YouTubesta löytyy mielen keskittämistä varten varten myös ohjattuja meditointeja, joiden avulla on helppo aloittaa. Hae niitä esimerkiksi hakusanoilla "guided meditation" tai "guided meditation 10 minutes".





Yksi suosikkiapplikaatioistani on Headspace-meditointiapplikaatio, josta löytyy valtava kokoelma erilaisia meditointikuunnelmia. Headspacessa voit valita, haluatko tehdä 3-, 5- vai 10-minuutin mittaisen meditaation, ja voit halutessasi valita myös aihealueen. Headspacesta löytyy sopivia meditaatioita esimerkiksi nukkumiseen, ahdistuneisuuden ja stressin vähentämiseen, onnellisuuteen, tehokkuuteen ja keskittymiseen.


Ainoastaan kymmenellä minuutilla päivässä voit saavuttaa valtavan ison muutoksen elämässäsi. Lupaan, että kun teet meditointiharjoituksesi huolella joka päivä, saavutat helposti onnellisemman, stressittömämmän ja tasapainoisemman elämän itsellesi.


Mukavia meditointihetkiä!


Toivottelee Anni. <3

© 2020 by Anni Kainulainen.

Lataa tästä Beauty by Annin tietosuojaseloste.

  • Grey YouTube Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon